Home / Nieuws / Communicatie naar collega's en team: hoe houd je contact met elkaar tijdens tijden van Corona?

Communicatie naar collega's en team: hoe houd je contact met elkaar tijdens tijden van Corona?

Dialoog

 

Veel Nederlanders werken momenteel thuis. Uit onderzoek van  onderzoeksbureau MeMo2 blijkt dat veel van ons (wel 75%) dit thuiswerken toch wel saai en stil vindt, zonder collega’s om hen heen. De interactie met collega’s en kantoorpraat worden gemist. Het lijkt dat het kantoorleven een groter sociaal gebeuren is dan voorheen gedacht. Hoe zorg je er in tijden van corona voor dat je in contact blijft met je medewerkers, en je medewerkers met elkaar? Hoe zorg je voor onderlinge betrokkenheid en verbinding?

Contact houden met elkaar begint met regelmatig communiceren. Waar het op kantoor laagdrempelig  is om bij elkaar langs te lopen voor een prangende vraag of een praatje tussendoor, is de digitale barrière  lastiger te doorbreken. Echter, laat de moed niet in je schoenen zakken: met onze huidige technologie zijn er namelijk genoeg opties beschikbaar om online te blijven communiceren.

Denk hierbij aan platforms zoals:

  • Microsoft Teams
  • Google Hangout
  • Zoom
  • Skype
  • Whereby

Deze platforms maken het mogelijk om te videobellen, zowel 1 op 1 als in grotere groepen. Zo kun je een overleg prima laten doorgaan vanuit huis. Je kunt er voor kiezen gezamenlijk de week af te trappen met een videogesprek of juist af te sluiten (kan die vrijmibo dan toch gewoon doorgaan!?)  

Besef overigens wel dat een video overleg anders verloopt en andere omgangsvormen heeft dan een overleg in levende lijven. Om de chaos van het door elkaar praten te voorkomen is het verstandig één voorzitter aan te wijzen die het gesprek zal leiden. Houd daarnaast extra rekening met elkaar laten uit praten en zorg voor extra stiltes, zo krijgt iedereen de kans hun inbreng te geven.

Met al de opties die mogelijk zijn wat betreft online communicatie is het verstandig om een keuze te maken wat betreft de online kanalen die er gebruikt worden. Beperk dit het liefste tot maximaal twee. Zo voorkom je dat medewerkers op te veel plekken informatie binnen krijgen en berichten over het hoofd zien.

Wat kun je nog meer doen als werkgever?

Als werkgever is het goed om wekelijkse, op een gezette tijd, één-op-één gesprekken in te plannen, zo blijf je op de hoogte van hoe het gaat met je medewerkers en waar ze mee bezig zijn. Op deze manier houd je elkaar verantwoordelijk.

In onzekere tijden is het daarnaast belangrijk om te weten of medewerkers zich veilig  voelen en genoeg ondersteuning ervaren vanuit de organisatie.  Geregeld open vragen stellen zorgt ervoor dat je betrokken bent en helpt bij het begrijpen van je medewerkers.

Hoe voorkom je sociale isolatie?

Online of telefonisch met elkaar in contact blijven helpt tegen potentiële sociale isolatie en eenzaamheid. Naast de eerder genoemde mogelijkheden, kun je er als werkgever voor kiezen om groepswerk te stimuleren. Introduceer gezamenlijke projecten introduceren om collega’s te stimuleren samen aan de slag te gaan en zo met elkaar verbonden te blijven.

We hopen dat iedereen hun eigen manieren zal vinden om de komende tijd in contact te blijven met elkaar. Onthoud hierbij, persoonlijk contact is bij thuiswerken net zo essentieel voor continuïteit, team spirit en resultaten als onder normale omstandigheden.

Bron: Forbes, nu.nl, parool

bedrijfsartsen

Maakt gezond werken mogelijk… nu én in de toekomst!