Home / Nieuws / Corona Virus Update 3 april

Corona Virus Update 3 april

Verzuim en schadelast

Hoe gaan wij om met het coronavirus?

De Covid 19 pandemie beheerst ons dagelijks leven. Er zijn duizenden mensen ziek, waarvan 5 tot 10 procent ernstig. Het bedrijfsleven staat op zijn kop. Werkenden werken door of zitten noodgedwongen thuis.

Wij bij ‘van Altena & de Jongh’ werken ook door (vanuit huis natuurlijk) Alle consulten gaan via de telefoon of via beeldverbinding. In overleg met onze klanten hebben we projecten, trainingen en niet noodzakelijke zaken uitgesteld. 

Er worden veel vragen gesteld, vooral door en over kwetsbare werknemers, die zelf een ziekte hebben. 

Bel gerust met vragen, en bel uw bedrijfsarts over medische vragen in het kader van Corona. U wordt teruggebeld!

Wij gaan er overigens vanuit dat de huidige manier van werken in april en mei zo zal blijven.

Wij hebben er bewust niet voor gekozen om onze diensten heel sterk naar voren te brengen. U weet ons te vinden en wij geloven meer in de persoonlijke benadering.

In deze brief delen we manieren om fit en relatief vrolijk te blijven.  Hopelijk hebben u of uw medewerkers er iets aan.

Mentale welzijn tijdens de corona crisis

Het coronavirus houdt ons allemaal in de greep. Het is een tijd van crisis en dit haalt bepaald bedrag in mensen naar boven. Bij de ene organisatie is het alle hens aan dek, terwijl voor anderen het werk stilvalt of verminderd. Anderen werken noodgedwongen vanuit huis. Deze situaties kunnen leiden tot angst en onzekerheid.

Vaak zien we het volgende patroon terug.

Crisis fase:
Aan het begin van de crisis gaan meeste de mensen en ook bedrijven handelen. Zij gaan oplossen, plannen en protocolleren. Dat geeft rust, helderheid en zorgt voor continuïteit. Daarna dringt het besef door en proberen mensen zich een routine aan te leren. Mensen hechten erg aan routines. Sommigen worden bang of boos. Anderen gaan helpen.

Het besef dringt ook door dat het langer gaat duren:
De komende weken speelt dit. Er zal sprake zijn van consolideren, het accepteren en inrichten, en van het opbouwen van routines. Tegelijk nemen de irritaties toe, men wil terug naar ervoor, naar normaal. Men wil centrale actie.

Aanpassen:
Men wil er het beste van maken: doorgaan. Het is tijd voor berusting, verzet en creativiteit (gebruik deze!). Maar ook van vermijding en angst.

Wat te doen?

Nu de eerste crisisfase voorbij is, geven wij tips en adviezen, die gebaseerd zijn op meerdere onderzoeken naar crisis, trauma’s en weerbaarheid. Maakt u zich zorgen over medewerkers? 
Bel uw bedrijfsarts of adviseur.  Zij kunnen met u meedenken.

Overigens, deze tips gelden ook voor de werkgever. Ook ondernemers hebben heel wat stress nu.

In het bedrijf

1.  Accepteren:  Allereerst adviseren wij om de crisis te accepteren. Het is vervelend en het is een probleem. Ontkennen heeft geen zin.

2. Gezamenlijkheid: Ten tweede adviseren wij om de gezamenlijkheid te benadrukken. Zelfs de pandemie is iets waar we gezamenlijk doorheen moeten komen.

3. Binding: Zorg voor binding; het gevoel dat we er met zijn allen in staan. In elk bedrijf zijn er mensen die meer doen of meer last hebben dan de ander: steun ze, haal ze erbij en regel oplossingen.

4. Zekerheid: Zorg voor zekerheid. Dus ook financieel (als dat kan). Faseer: elke 2 weken; elke 4 weken. Dat maakt het behapbaar.

5. Groepsband: Laat mensen elkaar helpen. De groep is krachtig en kan veel voor elkaar betekenen. Ook na de crisis. Het schept ook een band. Zorg ervoor dat je elkaar blijft zien, ook al werk je niet dicht bij elkaar: een groep kan ook via Google Teams of via de app veel voor elkaar betekenen.

6. Crisis coördinatie en vertrouwenspersoon: Zorg dat er een plek is waar mensen terecht kunnen met hun vragen. Weet wie kwetsbaar is financieel, qua karakter, thuissituatie, in de groep. Geef deze extra aandacht. Zorg voor hulp.

Tips voor de thuiswerker

  • Zorg voor routine. Maak een schema per dag. Zorg ook voor ruimte voor ontspanning en jezelf.
  • Doseer telefonisch werk. Doseer ook de hoeveelheid Corona nieuws: een half uur per dag is genoeg.
  • Ga apart zitten. Werk is werk. Thuis is thuis.
  • Neem tijd voor sport en creativiteit.
  • Zorg dat je elkaar ook niet ziet. Zeker als je relatie niet top is.

Voor de kwetsbaren

Zorg dat je er bij blijft, dus zoek actief zelf contact met je werk.

  • Doe zoveel mogelijk werk, dat leidt af. Zie ook boven: structureer je dag!
  • Sport 1 uur per dag of doe yoga, dat ontspant.
  • Zorg voor hulplijnen.
  • Doe iets goeds voor anderen.

Na de crisis?

Er komt een moment dat we weer back to normal gaan. Dat zal geleidelijk gaan. De normale bedrijfsvoering zal weer op gang komen. Er zullen mensen ontslagen zijn. De financiële positie zal anders zijn. Dit is ons advies voor deze tijd:

  • Breng mensen zo goed als mogelijk op de hoogte. Mensen willen fair behandeld worden; en zekerheid en duidelijkheid.
  • Zorg voor momenten van samenkomst.
  • Houdt aandacht, de post-stress klachten komen later pas.
bedrijfsartsen

Maakt gezond werken mogelijk… nu én in de toekomst!